Renaissance-trend: Een leven vol extravagantie en brokaat

30/09/2013

Parijs is altijd een goed idee, vooral op modevlak. De Franse metropool geldt als modehoofdstad en Françaises als toonbeeld van goede smaak. Deze dominantie op het vlak van trends en mode dateert in feite al van de late barok. De Franse koning Lodewijk XIV was de hoogste moderechter en zijn persoonlijke stijlinstructies golden als modewetboek voor heel Europa. Absolutisme in de stijlvolle pure cultuur en met een duidelijke favoriet: brokaat was het van het.  

Met trends is het altijd wel een beetje hetzelfde liedje . In het begin zegt men vaak “Daar doe ik niet aan mee, dat is helemaal niets voor mij”. Maar plots ziet men de hevig afgekeurde look steeds vaker op straat of in glossy magazines en moet men toegeven, dat het er eigenlijk helemaal niet zo slecht uitziet, totdat men de trend niet meer kan ontlopen. Zo of gelijkaardig verging het ook de mensen aan het hof van zonnekoning Lodewijk XIV, want in Versailles werden alle trends geboren, die zich snel doorzetten in de rest van het continent.

De overdreven geldingsdrang van de hoogheden was onverenigbaar met de eenvoud van de mode, zoals men ze tot op heden bijvoorbeeld kende van de Spaanse hofkleding. Er was nood aan meer pracht en praal. En zo kwam het dat bij de “robe à la française” elk detail – hoe klein ook – van kraag tot knoopsgat versierd werd. Wie zich wou laten gelden, moest meedoen. Vooral het met goud- of zilverdraad doorweven zijdebrokaat uit Italië was heel geliefd aan het hof.

Uiterst kwalitatieve materialen zoals brokaat, fluweel, zijde en damast waren duur en vooral voorbehouden voor de bovenlaag. Wie zich brokaat kon veroorloven, gold als iemand van hoge stand. Zelfs burgers, handwerkers en dienstmeisjes staken zich in de schulden om deel te nemen aan de pronkstoet van de ijdelheden. In Europa was er ondertussen een enorme markt voor ongewone stoffen. Het kon niet kleurig of speels genoeg zijn. Maar laten we eens een blik in de toekomst werpen. Brokaat beleeft immers een wedergeboorte en brengt een revolutie in onze kleerkast.

In de 21ste eeuw worden wel volledig nieuwe, innovatieve technieken gebruikt om een denimbroek, een pronkerige look te geven. Met behulp van een flockprint worden jacquard-achtige patronen fluweelachtig op de broek gedrukt. Dat maakt een edele indruk maar toch ingehouden. Helemaal anders dan bij Lodewijk XIV. Minder is immers soms meer en zo luidt het hedendaagse stylinggebod: opsmukken, maar zonder te overdrijven!

delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *