Kijk eens wie er spreekt: tentoonstellingstip “Fashion Talks”

08/11/2013

Om het even waar we zijn en wie we ontmoeten:  we hoeven niet te zeggen wie we zijn. Want voor we onze mond openen, heeft onze kleding al lang gesproken. Rok of jeans, gymschoenen of hoge hakken, eenvoudig shirt of paillettentop … Kleding spreekt: soms luid, soms stil – soms schel, soms onopvallend. Onze stijl kan irriteren, fascineren of provoceren. Precies aan dit communicatief aspect van de mode is de speciale tentoonstelling “Fashion Talks” gewijd, die vanaf 9 november 2013 in het Heinz Nixdorf Museumsforum in Paderborn haar deuren opent.

© Jan Braun HNF

© Jan Braun HNF

Met meer dan 600 stukken presenteert “Fashion Talks” de collectieve en individuele omgang met kleding en de statements, die we met onze outfits maken.
Daarbij beweegt ze zich in het spanningsveld tussen na-apen en afgrenzing, gelijkheid en anders zijn, inherent aan onze stijlen.  Een voorbeeld bij uitstek: de spijkerbroek, het “globale uniform voor het dagelijkse leven” zonder meer. Bijna elk modemerk heeft een eigen jeanscollectie, iedereen heeft er een in zijn kast en toch is jeans niet zomaar jeans. De snit, wassingen en gebruikssporen verlenen elk exemplaar een individuele toets. Een van vele hoogtepunten voor bezoekers: zulke individuele toets kunnen bezoekers ook zelf aan hun jeansbroek geven in de doe-het-zelfstations, waar ze ze door gebruikssporen kunnen individualiseren, verfraaien en in scène zetten.

© Bitten Stetter, Foto: Gulliver Theis

© Bitten Stetter, Foto: Gulliver Theis

De tentoonstelling is opgedeeld in negen zones. Zo toont de zone “Uniformiteit”, hoe mensen door middel van uniformen enerzijds uitdrukken hoe ze bij een bepaalde groep horen en zich tegelijkertijd door middel van decoratieve elementen zoals logo’s en insignes individueel tentoonstellen. In de zone “Camouflage” draait alles om het thema militaire kleding en hoe deze zicht ontwikkeld heeft tot populaire street styles.

Maar dat is nog niet alles. “Fashion Talks” toont bovendien, hoe sociale en maatschappelijke veranderingen weerspiegeld worden in de mode en werpt een blik op de geschiedenis van de mode sinds de uitvinding van de naaimachine. Bezoekers vinden antwoorden op de vragen: hoe ontwikkelt een idee zich tot een modecollectie? Hoe wordt een stuk stof een hebbeding van het seizoen?  Daarnaast verraadt de tentoonstelling hoe succesvolle reclamecampagnes werken en illustreert ze de communicatiestrategieën van de modeconcerns van creatie tot marketing.

Opus_Ausstellungstipp_Fashion_Talks_in_Paderborn_PlakatVoor ons staat vast: deze tentoonstelling mag u absoluut niet missen, want het programma is veel te overtuigend en de mode veel te aanwezig in ons dagelijks leven. “Fashion Talks” is te zien tot en met 15 juni 2014. Het hoogtepunt van de opening op 8 november is een draagbare modeshow van studenten mode, textiel en design van de universiteit van Paderborn.

Toegangsprijs: 3 euro
Meer informatie op http://www.hnf.de/sonderausstellungen/fashion-talks-mode-und-kommunikation.html

Titelbild: © Museum für Kommunikation Berlin, Foto: Dulcinéia Gomes

delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *