Fit tijdens de middagpauze – met business-yoga!

28/01/2013

Stress op het werk kennen we allemaal. Als er gewoon te weinig tijd beschikbaar is voor te veel taken, stijgt het stressniveau snel. Op zulke dagen staan we ‘s ochtends vroeg op, maken ons snel klaar, slaan het ontbijt over, zodat we tenminste op tijd op het werk zijn en dan nog hebben we de hele dag het gevoel dat we niets voor elkaar krijgen. We korten onze middagpauze in, lopen heen en weer, telefoneren, werken ons te pletter en kloppen ‘s avonds ook nog overuren. En als we pech hebben, gaat het de volgende dag gewoon zo voort.

Tijd voor onszelf en überhaupt voor sport blijft er in deze fase meestal niet over. Daar moeten we echter iets aan doen! Niet alleen het werk lijdt immers op een bepaald moment onder de druk, maar ook het hele lichaam. Daarom stellen we je hier drie korte yoga-oefeningen voor tussen het werk voor, waarvoor je maar een paar minuten en anders niets nodig hebt. Met deze tips ontvlucht je de sleur van de alledaagse dag en tank je weer nieuwe energie. Daar gaan we!

  1. Ademoefening: Al zittend de duim en de ringvinger van je rechterhand aan de zijkanten van je neus plaatsen. Wijsvinger en middenvinger buigen, je pink uitstrekken. Je linkerhand ligt op je linkerbeen. Adem nu door beide neusgaten een keer rustig in. Sluit daarna met je ringvinger je linkerneusgat af en adem uit door je rechterneusgat. Eén keer doorademen en vervolgens je rechterneusgat dicht houden met je duim en uitademen door je linkerneusgat. Herhaal dat een aantal keer en hanteer daarbij het volgende ritme: alleen rechts uitademen en links inademen. Daardoor word je rustiger en kun je je gemakkelijker opnieuw concentreren.
  1. Rug-yoga ga rechtop staan met de voeten parallel tegen elkaar en verstrengel je vingers met elkaar op je rug. Span nu je benen en je bekkenbodem op. Probeer bij het inademen je armen naar boven te steken en de borst tegelijkertijd op te heffen. Bij het uitademen de armen weer los laten en ontspannen. De oefening ongeveer drie à vijf minuten herhalen. Door het strekken word je weer levendiger en meer wakker.
  1. Nek losmaken: Ga rechtop staan en leg beide handen op je schouders, strek daarbij een arm uit naar boven en de andere naar onderen. Begin vervolgens met beide armen tegenovergestelde cirkels te maken, zodat de oefening op de crawlbeweging van het zwemmen lijkt. Je mag daarbij je bovenlichaam gerust mee bewegen. Herhaal deze training een paar minuten en wissel tussendoor van richting, totdat je nekspieren ontkrampen en ook je schouders langzaam ontspannen.
delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *