Early bird: Trends van de Hamburgse Lifestylebeurs

05/08/2013

We stonden te trappelen van ongeduld toen op 20 juli in Hamburg eindelijk de deuren van de Early bird-lifestylebeurs open gingen en meer dan 900 exposanten ons warm maakten voor hun nieuwe favoriete stukken. Het gebouw van de Hamburgse beurs diende afgelopen weekend alweer als creatieve speeltuin voor ontwerpers en liefhebbers van design. En opnieuw was het duidelijk: de ‘vroege vogel’ vangt de trend en weerspiegelt zich in het volgende herfst-/winterseizoen voornamelijk in vier themawerelden: natuurlijk, Scandinavisch, grafisch en contrastrijk.

Bild: Dorothee Leinen / early bird

Bild: Dorothee Leinen /EarlyBird

In tien verschillende thema’s (waaronder ‘Leven en decoratie’, ‘Papier en kantoor’, ‘Koken en genieten’, ‘Bloemen en tuin’, ‘Sieraden en accessoires’) presenteerden meer dan 6500 bedrijven hun nieuwste collector items voor het komende herfst-/winterseizoen. Of het nu fabrikanten van grote merken of kleinere designmerken waren, allemaal imponeerden ze met hun geweldige ideeën. Zo toverde de Berlijnse ontwerper David Olschewski spitvorken gewoon even tot kapstokken om,  de hoornketting van Stephisimo, het sieradenmerk uit Würzburg,  ziet eruit als een luxe koptelefoon en bij het Italiaanse merk WeWood is duurzaamheid alles wat de klok slaat: de horloges van de collectie zijn gemaakt uit afval van hoogwaardig hout. Elk stuk is uniek. Het merk zet daarmee nog maar eens een statement neer en toonde aan hoe goed de relatie tussen het milieu en mode werkt. Naast die hoogtepunten ontstonden er op de Hamburgse Lifestylebeurs ook een aantal trends.

Bild: www.wewood.de

Bild: www.wewood.de

Meer en meer mensen kiezen voor accessoires uit natuurlijke materialen zoals hout, bamboe of schelpen. Daarom speelde de themawereld ‘NurNatur’ (enkel natuur) ook een belangrijke rol op de ‘early bird’. Zo komt vilt bij sieraden, tassen, wandkleden en tapijten meer in beeld en ook de kurk is terug populair. Het decoratieve natuurlijke materiaal met zijn resistente eigenschappen en zijn fluweelachtige gevoel versiert paraplu’s, slobkousen en pennenzakken. Nu we spreken van cultstatus: de populaire VW-oldtimers, de kever en het busje, zijn back on the road en staan als motief voor liefhebbers op talrijke mokken, tassen en wandklokken.

Bild: Thomas Albrecht / early bird

Bild: Thomas Albrecht / early bird

Bild: www.raeder.de

Bild: www.raeder.de

Earlybird_Trends_VW-Bus_aus_Perlen_Dazzl_Design

Bild: dazzl design / early bird

Naast het altijd geliefde zwart en wit en alle nude-kleuren en grijze tinten zijn de zogenaamde kruidentinten, zoals curry, kaneel en saffraan sterk aan het opkomen. De warme aardetinten doen denken aan de kleurrijke herfstbladeren en doen het niet alleen in de mode zeer goed, maar zijn ook voor accessoires, zoals tassen of kussens, erg in trek. Naast grafische patronen zoals strepen, vierkanten of ruitjes, zijn dierenprints nog steeds erg populair. De dierentrend, die begon met uilmotieven, springt nu ook over op kussens met tijger-, konijnen- en varkenprints. Dé trend van het moment: kattenhuisjes gemaakt van karton of poepzakjeshouders in botvorm.

Bild: Cozy Living / EarlyBird

Bild: Cozy Living / early bird

Earlybird_Veloflex_Ordner_im_Zebra_Look

Bild: Veloflex / early bird

De vroege vogel heeft ons behalve de nieuwste lifestyletrends ook nog een nieuwtje getjilpt. Vanwege de voortdurende groei van de beurs zal de komende EarlyBird van 11 tot 13 Januari 2014 voor het eerst in Hannover plaatsvinden. De nieuwe locatie biedt meer ruimte en dus ook nieuwe perspectieven voor de hippe lifestylebeurs.

delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *