Denim-beurs in Parijs: Make it blue!

12/06/2013

In Parijs wemelt het in mei van de denim-ontwerpers en producenten: De Denim by Premiere Vision – een vakbeurs voor denim- en sportswear-stoffen, is op handen in de Halle Freyssinet. Hier komt de top denim-league van Europa bijeen. De sfeer is ontspannen; onder het genot van een kopje koffie begroet men elkaar en ademt de eerste blauwe walmen in. Gedrag dat kenmerkend is voor leden van het slag “denim-liefhebbers”.

Tegelijkertijd kan men een vreugdevolle verwachting in de zaal waarnemen; vol spanning wordt onderzocht wat de nieuwe processen, afwerkingen en kwaliteiten zijn. Nieuwe ontwikkelingen zoals de waterafstotende spijkerbroek, Denim Jersey, of structuurdenim worden aangevuld met experimenten met namen als „wine tex“ of „megalast denim“ die nieuwsgierig maken naar wat er achter de titel schuilgaat. Ook het bekende Destroyed Effectis terug, al is het in een nieuw jasje. De trend Patchwork Jeans geldt niet meer alleen voor broeken, maar ook voor blouses, jasjes en jurken.

Denim-Messe-in-Paris-Denim-Hemden

Een echte liefhebber zou echter niets zijn zonder zijn archief! En dus stellen ook de grote denimproductenten direct bij de ingang of als gemeenschappelijk project midden op de beurs, hun favoriete vintage-kledingstukken ten toon. Want denim heeft immers altijd een verhaal te vertellen, of de stofvezels nu nieuw zijn of oud.

En daarbij doen de passie van de verzameler en de specialistische kennis niet onder voor die van de kenner op het gebied van bijvoorbeeld wijn, whiskey of koffie. Telkens weer gaan historische denims voor enorme bedragen bij prestigieuze veilinghuizen onder de hamer.

Denim-Messe-in-Paris-Denim-Trends

Hoewel de variatie aan kleuren en materialen door de eeuwen enorm is uitgebreid, blijft ook de klassieke denim jeans, vergelijkbaar met het model dat Levi Strauss in het midden van de 19e eeuw ontwikkelde, een succesnummer. Deze heeft de hele wereld veroverd. Er is nauwelijks een kledingstuk met zoveel fans, en dat ondanks de vernieuwingen zozeer zijn oorspronkelijke vorm heeft behouden. Oorzaak kan ook zijn dat een jeans met veel aandacht voor detail wordt geproduceerd. Elke naad wordt minstens dubbel gestikt. Daarbij is de kleur van de doorstiknaak al een beslissing voor de professionals. En dan zijn er ook nog de nieten, knopen en leren labels. Dit zijn allemaal traditionele onderdelen die een blue jeans tot de klassieker maken die hij vandaag de dag is.

delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *